fbpx

PO CO MI TO?

Kiedy planujesz komunikować się z klientem, persona to archetyp użytkownika, który kumuluje w sobie cechy, umiejętności, potrzeby czy cele indywidualnych osób. Dzięki niej pracując nad nowym produktem czy usługą widzisz zawsze tę jedną, konkretną osobę-personę, zamiast analizować na każdym kroku procesu projektowego potrzeby tysięcy osób. To sprawia, że możesz łatwo odnieść się do posiadanych informacji i świadomie podejmować decyzje projektowe.

Aby tak się stało, szczegółowy opis persony powinien być oparty na pozyskanych wcześniej danych. Tylko wtedy będzie ona użytecznym narzędziem. Dosyć powszechną pułapką podczas tworzenia person jest bazowanie wyłącznie na wyobraźni i tworzenie „z głowy” nawet najbardziej prawdopodobnych szablonów.

Jak się potem okazuje, nie mają one nic wspólnego z faktycznymi użytkownikami produktu lub usługi. Takie podejście to strata czasu, bo w rezultacie doprowadzi do powstania rozwiązania, które nie będzie odpowiadało potrzebom grupy docelowej.

Aby persona była wypełniona „ważną” treścią, warto zastanowić się, jakie pytania powinniśmy sobie zadać przy jej tworzeniu.

Oto idealna lista:

1. Demografia. Kim jest Twój odbiorca? Wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy wykształcenie pozwalają dostosować komunikat. Inaczej piszesz do dwudziestoletniej kobiety z małego miasta, inaczej do pięćdziesięcioletniego profesora na uniwersytecie. A pamiętaj, że musisz wybrać jedną wersję. Nie można być „wszystkim dla wszystkich”.

2. Rytuały. Jak wygląda jego lub jej typowy dzień? O której wstaje, co czyta do śniadania, jak jeździ do pracy, czym się zajmuje w czasie wolnym. Ta część pozwoli na zdefiniowanie idealnych punktów styczności z marką. Jeśli Twój odbiorca jeździ pół godziny tramwajem do pracy, możesz mu nagrać półgodzinny podcast lub podać dłuższy tekst do czytania na telefonie…

3. Praca. Czym się zajmuje? Nazwa stanowiska, zakres obowiązków, wielkość firmy, branża… Wszystkie te rzeczy są wstępem do dalszych, głębszych pytań.

4. Ból. Jakie problemy możesz pomóc mu rozwiązać? Problemy te jedynie luźno muszą nawiązywać do Twojego produktu – trudno sobie wyobrazić, żeby codziennie z własnej woli czytał Twoją reklamę. Ale jeśli zidentyfikujesz problemy, masz jego lub jej zainteresowanie.

5. Wartości. Co ceni i jakie ma ambicje? Ten sam produkt można kupić, żeby zabłysnąć przed szefem i żeby mieć w pracy święty spokój. Jeśli zidentyfikujesz „marchewkę”, będzie Ci dużo łatwiej.

6. Strach. Czego się obawia? Drugą stroną równania jest „kij”. Jeśli chcesz skłonić personę do akcji, obawa jest świetnym motywatorem. Czego boi się Twój klient? Który ze strachów jest największy?

Co powinien zawierać opis Persony?

1. KOŃCOWY CEL:

co persona chcę osiągnąć za pomocą produktu/usługi?

2. MOTYWACJA: 

Dlaczego dana osoba interesuję się produktem/usługą?

3BARIERY: 

Co ją drażni i może zniechęcić do produktu/usługi?

4. SZANSE: 

Co mogłoby zwiększyć jej zainteresowanie danym produktem/usługą?

5. WPŁYW: 

Jak na nią wpłynąć, by korzystała z produktu/usługi?

PEONA JEST „KLIENTEM IDEALNYM”, DO KTÓREGO CHCESZ DOCIERAĆ ZE SWOIM PRZEKAZEM, ALE NIE JEST OGRANICZENIEM W ZAKRESIE TEGO, JAKICH KLIENTÓW MASZ OBSŁUGIWAĆ.

  • Opis opieraj na zebranych danych (faktach), a nie twórz go na podstawie swoich  wyobrażeń.                                      
  • Jeśli nie możesz bazować na wynikach badań, zaproś do tworzenia person osoby, które mają kontakt z klientami. To właśnie one są cennym źródłem wiedzy na temat zachowań i potrzeb grupy docelowej.
  • Nie zaczynaj opisu od wyboru zdjęcia przedstawiającego personę – to może za bardzo ukierunkować powstający opis.
  • Skupiaj się na tych elementach opisu, które mają wpływ na projektowany produkt/usługę.
  • Stwórz szablon, w którym będą wyraźnie wyszczególnione części opisu – ułatwi to dalszą pracę z personą.
  • Pisz zwięźle, opis persony powinien zająć maksymalnie jedną stronę.
  • Korzystaj ze stworzonej persony podczas podejmowania decyzji projektowych.
  • Przekaż stworzone szablony person wszystkim osobom, które są odpowiedzialne za tworzenie lub rozwój produktu/usługi.

Podsumowanie

GRUPA DOCELOWA TO:

zbiór osób o określonych cechach, zainteresowanych Twoimi produktami/usługami

CO CI DAJE GRUPA DOCELOWA?

wiesz kto jest Twoim klientem wiesz, gdzie go szukać !!! wiesz, jak się z nim komunikować wiesz jaki jest – to oznacza: optymalizacja kosztów, oszczędność czasu.

JAK OPISAĆ GRUPĘ DOCELOWĄ?

wiek, płeć, miejsce zamieszkania, stan cywilny, ilość dzieci, miejsce pracy, ile zarabia, jaką ma osobowość, jakie wartości wyznaje, gdzie ją można spotkać, co robi po pracy, czy korzysta z internetu, co czyta, co ogląda w tv, jak spędza czas wolny, gdzie robi zakupy.

PERSONA TO?

Twój idealny klient; Przygotuj według poniższej listy portret persony dla własnego produkty/usługi.

  •  jak się nazywa? (imię i nazwisko)
  • jak wygląda? (cechy zewnętrzne)
  • ile ma lat?
  • gdzie mieszka? (miasto/wieś, dom/blok/szeregowce itd.)
  • status (singiel, związek, dzieci)
  • gdzie pracuje (firma/stanowisko/zakres obowiązków)
  • na jakim stanowisku pracuje
  • ile zarabia
  • jakie ma wykształcenie
  • jak wygląda jego/jej dzień, jakie ma rytuały?
  • co robi po pracy? (wychodzi ze znajomymi, idzie na siłownię,  wraca do domu itd?)
  • jak odpoczywa? (aktywnie, a może w ciszy)
  • co lubi/zainteresowania (czytać książki – jakie?, oglądać tv – co ogląda?, chodzić do kina – na co?)
  • korzysta z Internetu -ile czasu?, co robi?, kiedy korzysta? Na jakich urządzeniach?
  • zakupy – ile wydaje?, co kupuje? , gdzie kupuje?, jak podejmuje decyzje zakupowe?
  • jak spędza wakacje?
  • oszczędności – a może ma kredyt?
  • jaki jest?- intro-, ekstrawertyk, otwarty, koleżeński, porywczy, racjonalny, neurotyczny itd
  • najważniejsze wartości – zdrowie, rodzina, spełnienie itd.
  • cele życiowe – co chce osiągnąć zawodowo i prywatnie?
  • wyznanie – jeśli ma znaczenie w Twoim przypadku
  • jakie ma kompleksy?
  • czego się boi?
  • jakie ma problemy – odnieś to do swojego produktu/usługi

Jeśli przygotowałaś poprawnie opis, już wiesz jaka jest FRUSTRACJA Twojej persony, co jest jej największą bolączką.

  • Jaki ma CEL, co persona chce osiągnąć za pomocą Twojego produktu/usługi.
  • Co MOTYWUJE personę i dlaczego interesuje się Twoim produktem/ usługą.
  • Jakie ma HAMULCE i co ją może zniechęcić do zakupu.
  • Jakie są SZANSE na zwiększenie jej zainteresowanie Twoim produktem/usługą.
  • GDZIE możesz się z nią spotkać w świecie realnym, a gdzie w internecie.

A zatem życzę Ci powodzenia w opisywaniu i poznawaniu swoich person i dzięki nim rozwijaniu skutecznej komunikacji.

Witaj, mam na imię Katarzyna, jestem strategiem marki, konsultantką marketingu, trenerem biznesu. Pomagam markom osiągać strategiczne cele, budować wiarygodność i reputację. Wdrażam kreatywne koncepcje w życie, tworząc wartościowe marki, spójne komunikacje oraz skuteczne strategie. Od 2004 roku współtworzę agencję komunikacji marketingowej MindWalk.