fbpx

Na fali podsumowań minionego roku, przeszła fala planów i przewidywania przyszłości. Na krótkie zebranie głównych wydarzeń w marketingu zebrała się i ja. Przygotowałam podsumowanie najważniejszych wydarzeń w marketingu 2019 oraz wymieniłam największe wyzwania przed jakimi stoimy w bieżącym roku.

Najciekawsze kampanie 2019 roku

Zdecydowanie moim „top of mind” kampanii zeszłego roku jest „A co gdyby” OLX. Kampania wizerunkowa z aspektem kampanii społecznej w temacie hejtu z rozbrajającym humorem i wyrazistym insightem. Dla mnie najlepsza kampania minionego roku, prosta w formie i dopracowana w szczegółach. No i rola Janusza Chabiora, strzał w 10.

Kolejna odsłona kampanii „Dobry głos dla firm” ING Banku Śląskiego z Katarzyną Nosowską, to przykład dobrego konceptu wspartego istotną ideą ważną społecznie. Konstrukcja kampanii zapewniła świetny viral treści i po raz kolejny to ważny głos w temacie hejtu w sieci.

Trzecia kampania, która „rozwaliła system” to oczywiście „Ostatni Twój Weekend”. Akcja przygotowana przez Gazeta.pl, BNP Paribas, Mastercard i agencję VMLY&R, wielokrotnie nagrodzona w Polsce i za granicą. I tutaj znów poruszony istotny problem społeczny, tym razem walka z seksizmem i równość praw płci.

Nie przez przypadek w tym podsumowaniu najlepsze kampanie minionego roku (a można wymienić tu jeszcze kilka ważnych i istotnych) dotykają istotnych społecznie tematów, marketing staje w obliczu zabierania głosu w istotnych kwestiach społecznych. A przechodząc dalej do aktualnego już roku:

3 największe wyzwania marketingu 2020

Jako pierwsze wymienię wyzwanie aktualne od jakiegoś czasu w naszej rzeczywistości, a mianowicie pomiar i możliwości analityki dużych zbiorów danych oraz możliwości wykorzystania ich w decyzjach rynkowych. Temat ten będzie wyzwaniem jeszcze długi czas biorąc pod uwagę dynamikę i skalę zmian w tym zakresie.

Druga kwestia to presja społeczna i odpowiedzialność ekologiczna firm. To już nie jest tylko trend, czy temat do dyskusji, ale społeczności oczekują działań i odpowiedzialności od firm. Jest to przestrzeń do budowania mądrej przewagi rynkowej, która nabiera coraz większego znaczenia i z każdym dniem przybiera na sile. Uważam, że będzie to najistotniejsze wyzwanie bieżącego roku dla całej światowej gospodarki.

Jako ostatnie wymienię wzrost świadomości brandingu oraz poszukiwanie własnych tożsamości przez marki. W świecie w którym „wszystko już zostało odkryte” marki odkrywają swoje własne DNA i możliwości znalezienia własnej przestrzeni. Nie jest to już tylko domena wielkich przedsiębiorstw, znaczenie odkrywają również i mniejsze podmioty.

W tych kilku słowach podsumowania życzę nam wszystkim ciekawych wyzwań zawodowych i oczywiście samych sukcesów w tym rozpoczynającym się roku.